Suzuki RF 900
prosinec 2005

Přijel k nám zákazník, že mu jeho motor "žere" olej a vydává chrastivé až cvakavé zvuky. Hned nás napadlo, že budou opotřebené pístní kroužky nebo gufera na vodítkách ventilu. Popsané zvuky může vydávat prakticky cokoliv, rozvodový řetěz, vůle v uložení pístních čepu nebo i nadměrné vůle ventilu. Jelikož jsme motor dostali již vymontovaný, nemohli jsme si vyzkoušet a poslechnout co přesně motor dělá. Začali jsme tedy demontovat jednotlivé díly s tím, dostat se k pístum a jejich kroužkum. Demontovali jsme víko ventilu. První zjištění bylo,že rozvodový řetěz je "volnej jak gatě". Provedli jsme tedy orientační zkoušku,jestli je řetěz "po smrti" nebo ne. Demontovali jsme šroub u napínáku rozvodu, který dělá zarážku tlačné pružině tlačící na mechanizmus napínáku. Zkouška spočívala v tom, že každý napínák je dělaný s určitým rozmezím napínání. Je-li napínák vysunut nadoraz, je rozvoďák "po smrti". Není to pravidlo, ale většinou to tak je. Zajímalo nás teda o kolik "zoubku" půjde řetěz dopnout. Tlačná pružina většinou nebývá natolik silná,aby dokázala sebemenší propnutí dopnout,takže rozvoďák se "natáhne" natolik,až síla pružiny je větší než síla vznikající chodem rozvodu a napínák se posune vpřed. Nám se podařil manuálně dopnout (dvě cvaknutí) tak, že byl krásně našponován. (Později podroben přesnému měření). Před demontáží vačkových hřídelí a hlavy válců jsme provedli měření ventilových vůlí, které se nijak moc neodchylovali od údaju v manuálu. Demontovali jsme vačkové hřídele a hlavu válců. A hele,závada. Píst prvního válce byl od něčeho dost dobitej, jakoby tam "tancoval" utavenej kus zapalovací svíčky či co,chtěl se podívat jak to vypadá pod pístem a nakonec někudy vyběhl ven.Hned nám bylo jasný,že budem muset motor kompletně rozebrat a všechny důležitý díly pečlivě proměřit. Z tělesa válců jsme demontovali mechanizmus napínání rozvodu a přišli jsme na další unikátní závadu. Napínák byl na jeho konci, který se opírá o vodící lištu nadstaven navařenou matkou.Tzn.,že nějakej "Čech" chtěl ušetřit. Mysleli jsme, že už nás nic nepřekvapí, ale opak byl pravdou.Po demontáži válců, kde na jedničce byly známky přidření a demontáži pístu jsme se divili ještě víc. Nejenže ojnice třetího válce byla zadřená, ale ten dobitej píst prvního válce byl uložen na čepu, kterej byl asi o 10mm kratší než má správně být, a to, že byl přidřenej asi nikoho nepřekvapí. Píst samotnej mel promáčklou stenu, čímž měl ve válci značnou vůli a taky bylo ze spodu dno pístu zavařené. Při postupné demontáži až do šroubku jsme ještě objevili ucpaný vývod z plnoprůtokového chladiče oleje. Jinak bylo všechno už v pohodě…Takhle to vypadá,když chce někdo jezdit zadarmo, nebo když chce prodat poškozenej stroj tak,aby nemusel investovat!

Vojta Lunda, 2.roc.

RF 900
Zpět na seznam článků