Suzuki GSX-R 1157 street
leden 2008

Přáním zákazníka, který nám dovezl nepojízdné GSX-R, bylo provést kompletní generálku motoru. Jednalo se o poslední model "jedenáctky" s chlazením vzduch-olej SACS, která měla na místo klasicky seřiditelných ventilových vůlí již podložky v kombinaci s vahadlem.
Prním úkolem bylo motocykl nastartova, zahřát a změřit kompresiommetrem tlaky ve válcích. Byly na dosti špatné úrovni (8-9barů), optimum kolem 11. Je tedy zapotřebí zkontrolovat těsnost ventilů a stav válců a pístní skupiny. Poté již následovala demontáž mtooru a všech jeho součástí.
Kontrolovali jsme: ložiska v převodovce, ozubená kola, součásti řadícího mechanismu (kulisu, vidličky atd.), hlavní ložiska kl. hřídele, ojniční ložiska, radiální házivost klikové hřídele, průměry čepů klikové hřídele, olejové čerpadlo, všechny součásti spojky atd. Tato kontrola mě opět ujistila v tom, že tyto motory jsou opravdovými držáky. Opotřebení výše popsaných dílů nebylo prakticky žádné nebo jen minimální což je po 15 letech provozu úctyhodný výkon.
Dalším úkolem bylo se pustit do válců a hlavy. Válce putovaly na výbrus a byly převortány o 1mm z původní 78mm na 79mm. To znamenalo zvětšení objemu z 1127ccm na 1157ccm což je objem Bandita "dvanáctky". Z něj byly také použity písty jejichž dna byla vyleštěna, aby se na nich méně usazoval karbon. Na pístyx přišly nové pístní kroužky Wiseco. Hlava a válce byly zabroušeny na tušírovací desce. Hlava válců se dále dočkala zabroušení ventilů a montáže nových ventilových gufer. Proběhla také kontrola vačkových hřídelí, vahadel, vodítek ventilů, napínáku řetězu atd.
Poté již bylo možné motor složit s novým těsněním, nastavit rozvody a ventilové vůle a usadit ho do rámu. Motor dostal nový olej a po základním nastavení karburátoru ho bylo možné nastartovat. Toto originální nastavení nevyhovovalo z důvodu použití přímých filtrů K&N místo airboxu a absorbční koncovky výfuku.

M. Trautman 2.C

čekám na text o ladění

T.Mráz 3.C

Zpět na seznam článků