GSXR 1100 ´89
únor 2005

Požadavek: - príprava na sezonu, utesnit trubku pro návrat oleje z hlavy (zepředu motoru)
Průběh opravy:
Prioritní úkol – utěsnit oil. trubku = demontáž hlavy (svodu, karbecu, vent. víka, ..) + nový O – kroužek trubky. Zároveň proběhla kontrola: rovinnosti dosedacích ploch hlavy a bloku válců, ovality válců , rozměrů pístů píst. kroužků a jejich vulí v pístech a válcích, vizuální kontrola kompresního prostoru, talírku ventilu, stavu jednotlivých vacek, vahadel, kluzných uložení vačkových hřídelů, rozvod. řeťezu a jeho napínáku.
Zjištené závady: drobný pitting vaček, mírně vydřená vahadla

Přitom proběhlo vyleštění dna pístů a odkarbonování kompresního prostoru, měření zdvihové charakteristiky ventilů a časování vaček (viz článek vačky)
Montáž: použito nové těsnění pod hlavu – dodáno majitelem – neoriginální – vyrobeno na „zakázku“ (materiál jak na Š 120) – důvod použití – cena (700Kč). Po nastartování motoru, ale teče oil mezi hlavou a válci – příčina „škodovácké“ těsnění tlustší o 0,3 mm než původní zmáčklé (ze 3 vrstev plechu) – proto staré těsnící kroužky nedotěsňují (vsazeny do těsnení hlavy – těsní tlak oleje procházejícího kolem svorníku do hlavy).
Pokus č. 2: Demotáž hlavy – nadstavení tloušt’ky kroužku podložkama (o 0,5 mm) + těsnící tmel. Zpětná montáž hlavy – start – výsledek – pořád teče.
Pokus č. 3: Demontáž hlavy – orig. tesnící ktoužky (6 x 200kc) + staré (smácklé) tesnení pod hlavu (na barvu) = neprolíná. Samozrejme probehlo nastavení rozvodu a serízení ventilu (pri každem pokusu) a synchronisace karbecu.

Zde je jasný důkaz, že šetření na nesprávné místě přináší pouze komplikace a tudy cesta nevede

V rámci přípravy na sezónu:
Kontrola: svíček, vzduch. filtru, stav baterie, těsnosti hadic oleje, brzd, paliva, těsnosti vík motoru
Kontrola podvozku: vůle řízení, ložiska kyvné vidlice, ložiska kol, tloušťka brzdového obložení, stav pneumatik, házivost ráfků a kotoučů
Zjištěné závady: axiální házivost pravého předního kotouče (0,5 mm) + radiální vůle kotouče v nýtech Výměna: oil + filtr, brzd. kapaliny, řetezová spojka (nýtováná namísto zajištovací), napnutí + promazání řetězu, dynamické vyvážení kol

Závěr: i pres stárí, je motocykl poměrně zachovalý a připravený na sezónu. Kontrola a opravy byli provádeny podle instrukcí Servisního manuálu a pod dohledem Mistra odborné výuky.

Použité nástroje: digitální synchrotester, vyvažovacka motopneu, speciální přípravky Suzuki, momentový klíč, mikrometr, multimetr, dutinoměr, úchylkoměr, …
Postup oprav a použitý materiál, zvolený majitelem, nebyl vždy v souladu s předpisy výrobce (Servisního manuálu) – zákazník upozorněn na možná rizika související s odmítnutím výměny opotřebených součástí.

Pavel Krejčí, Barbora Plšková, 2.roc.

GSX-R 1127 ´89 GSX-R 1127 ´89
Zpět na seznam článků